Czy wszyscy powinni poczuwać się do bycia wolontariuszem/wolontariuszką w swoich społecznościach?
Czy godziny zajęć szkolnych powinny ulec zmianie na późniejsze niż 8 rano?
Na takie tematy dyskutowaliśmy dziś podczas Turnieju Debat Oksfordzkich Podbeskidzie, w których wzięliśmy udział.
Debaty Oksfordzkie są rodzajem dyskusji, w której drużyny dyskutują na dany temat. Dyskusja przebiega w sposób uporządkowany; dwie drużyny przemawiają na przemian, najpierw przemawiają pierwsi mówcy z każdej drużyny, którzy wprowadzają temat i wygłaszają stanowisko swojej drużyny, następnie drugi mówca przedstawia argumenty, z kolei trzeci mówca odnosi się od argumentów przeciwników i na koniec czwarty mówca podsumowuje stanowisko swojej drużyny. Nad całością czuwa marszałek, a drużyny oceniane są przez jury. To, czy drużyna będzie bronić tezy czy też będzie ją podważać, rozstrzyga się w drodze losowania.
Udział w debatach daje możliwość uczenia się kulturalnego i rzeczowego dyskutowania oraz publicznego przemawiania. To nie jest łatwe.
Bardzo dziękuję drużynie: Natalii Karczewskiej, Mikołajowi Motyce, Wojciechowi Byrczowi oraz Oliwii Kąkol za podjęcie trudu przygotowania się do debaty i wzięcia w niej udziału.
Dziękuję również Laurze Pogan i Dagmarze Biernat za pomoc w gromadzeniu argumentów i pani Annie Skórzak za przeprowadzenie ankiety wśród uczniów.
Organizatorem debat jest Żywiecka Fundacja Rozwoju.
Anna Pieróg