Albrecht Dürer – niemiecki malarz, grafik, rysownik i teoretyk sztuki, uważany za najwybitniejszego artystę niemieckiego renesansu. Urodził się 21 maja 1471 w Norymberdze, zmarł 6 kwietnia 1528.
Grafika, która była inspiracją do pracy w projekcie nosi nazwę „Nosorożec”
Ciekawostka:
Nosorożec trafił do menażerii portugalskiego króla Manuela I – jako dowód wielkości monarchy – brał udział w królewskich pochodach. W tym samym pochodzie szły jeszcze słonie i perski koń, a tłum dosłownie szalał na ich widok.
Ale Albrecht tego nie widział. Co ciekawe, nigdy nie widział nosorożca – żywego ani martwego – na własne oczy. Tworząc swój słynny drzeworyt z 1515 roku, wzorował się na szkicu zwierzęcia prawdopodobnie autorstwa Antonió de Holanda. Ten z kolei naszkicował go na bazie samego tylko opisu ssaka z listu morawskiego grafika Valentina Fernandesa, który osiadł w Portugalii w końcu XV wieku i widział pochód Manuela I.
Dürer opatrzył swoje dzieło inskrypcją zaczynającą się od słów: „Pierwszego maja 1513 r. zostało sprowadzone do Lizbony dla potężnego króla Portugalii, Manuela I, żywe stworzenie zwane nosorożcem. Niniejsze przedstawienie jest wiernym jego wizerunkiem”, i za takie – niezwykle wierne – odtworzenie nosorożec Dürera uchodził przez 200 lat. Rysunek studiowali botanicy i artyści na całym świecie, powielona grafika dotarła nawet do Indii. Nosorożec norymberczyka miał wprawdzie skórę jak zbroję i dziwny spiralny róg na grzbiecie, z którym wyglądał niczym jednorożec, ale poza tym był jak żywy.
Wizerunek nosorożca dłuta Albrechta Dürera to do dziś jeden z najbardziej znanych zwierzęcych wizerunków w świecie sztuki.